Objectives. The analysis of 3D Printing as a process innovation phenomenon in manufacturing companies, in order to study its effects on competitiveness and performance. Thanks to the analysis of Arezzo gold district’s companies, the article examines the typical effects related to 3D Printing introduction on companies competitiveness, highlighting empirical evidences valid for other industry contexts.Methodology. Qualitative analysis through comparative case studies of companies in the Arezzo gold district. Semi-structured interviews have been conducted in order to apply coding analysis and study 3D Printing effects on companies’ competitiveness.Findings. Thanks to coding analysis of interviews, the following conceptual categories have emerged, concerning main 3D Printing effects on companies: process innovation, customer satisfaction, costs, revenues, profits, sustainable competitive advantage. Case studies have highlighted 3D Printing ability in the manufacture of new products, which can be shaped with better quality and aesthetics. Thanks to this innovative technique, customer’s demand and payment availability have increased and, as a result, evident advantages on companies performance have been recorded. The introduction of 3D Printing has increased companies competitiveness by strengthening customer satisfaction and economic revenues.Research limits. This paper main limits are related to survey-based studies. Particularly, limitations refer to limited number of case studies and one single commodity context analysed.Practical implications. To improve companies decision makers’ awareness about 3D Printing effects on production process.Originality of the study. The analysis of 3D Printing effects on manufacturing companies’ competitiveness through an economic and managerial perspective.

Obiettivi. Studiare il fenomeno della Stampa 3D come innovazione di processo nelle imprese manifatturiere al fine di comprenderne gli effetti sulla competitività e sulle performance. A partire dallo studio di alcune imprese orafe del distretto di Arezzo identificare gli effetti tipici dell’introduzione della Stampa 3D sulla competitività con l’obiettivo di individuare evidenze valide anche per altri contesti.Metodologia. Analisi qualitativa attraverso la comparazione di case studies relativi a imprese appartenenti al distretto orafo aretino. Sono state condotte interviste semi-strutturate per implementare la coding analysis e studiare gli effetti della Stampa 3D sulla competitività aziendale.Risultati. Dalla coding analysis delle interviste sono emerse le seguenti sei categorie concettuali - innovazione di processo, valore offerto al cliente, costi, ricavi, profitti, sostenibilità vantaggio competitivo - che costituiscono i principali aspetti che gli intervistati hanno utilizzato per spiegare l’impatto della Stampa 3D. I casi aziendali hanno evidenziato che la Stampa 3D ha permesso di realizzare nuovi prodotti, con qualità ed estetica migliori, nei confronti dei quali è aumentata sia la domanda che la disponibilità a pagare dei clienti, con evidenti vantaggi sulle performance. L’introduzione della Stampa 3D ha migliorato la competitività aziendale aumentando il valore offerto ai clienti e di conseguenza il flusso di ricavi.Limiti della ricerca. Numero ristretto di casi aziendali e unico settore merceologico analizzato.Implicazioni pratiche. Aumentare la consapevolezza dei decisori aziendali riguardo agli effetti dell’introduzione della Stampa 3D sulle performance.Originalità del lavoro. Studio in ottica economico-aziendale e imprenditoriale degli effetti della Stampa 3D sulla competitività delle imprese manifatturiere.

Gli effetti della Stampa 3D sulla competitività aziendale. Il caso delle imprese orafe del distretto di Arezzo

Marzi G;
2014-01-01

Abstract

Objectives. The analysis of 3D Printing as a process innovation phenomenon in manufacturing companies, in order to study its effects on competitiveness and performance. Thanks to the analysis of Arezzo gold district’s companies, the article examines the typical effects related to 3D Printing introduction on companies competitiveness, highlighting empirical evidences valid for other industry contexts.Methodology. Qualitative analysis through comparative case studies of companies in the Arezzo gold district. Semi-structured interviews have been conducted in order to apply coding analysis and study 3D Printing effects on companies’ competitiveness.Findings. Thanks to coding analysis of interviews, the following conceptual categories have emerged, concerning main 3D Printing effects on companies: process innovation, customer satisfaction, costs, revenues, profits, sustainable competitive advantage. Case studies have highlighted 3D Printing ability in the manufacture of new products, which can be shaped with better quality and aesthetics. Thanks to this innovative technique, customer’s demand and payment availability have increased and, as a result, evident advantages on companies performance have been recorded. The introduction of 3D Printing has increased companies competitiveness by strengthening customer satisfaction and economic revenues.Research limits. This paper main limits are related to survey-based studies. Particularly, limitations refer to limited number of case studies and one single commodity context analysed.Practical implications. To improve companies decision makers’ awareness about 3D Printing effects on production process.Originality of the study. The analysis of 3D Printing effects on manufacturing companies’ competitiveness through an economic and managerial perspective.
2014
978-88-907394-4-6
Obiettivi. Studiare il fenomeno della Stampa 3D come innovazione di processo nelle imprese manifatturiere al fine di comprenderne gli effetti sulla competitività e sulle performance. A partire dallo studio di alcune imprese orafe del distretto di Arezzo identificare gli effetti tipici dell’introduzione della Stampa 3D sulla competitività con l’obiettivo di individuare evidenze valide anche per altri contesti.Metodologia. Analisi qualitativa attraverso la comparazione di case studies relativi a imprese appartenenti al distretto orafo aretino. Sono state condotte interviste semi-strutturate per implementare la coding analysis e studiare gli effetti della Stampa 3D sulla competitività aziendale.Risultati. Dalla coding analysis delle interviste sono emerse le seguenti sei categorie concettuali - innovazione di processo, valore offerto al cliente, costi, ricavi, profitti, sostenibilità vantaggio competitivo - che costituiscono i principali aspetti che gli intervistati hanno utilizzato per spiegare l’impatto della Stampa 3D. I casi aziendali hanno evidenziato che la Stampa 3D ha permesso di realizzare nuovi prodotti, con qualità ed estetica migliori, nei confronti dei quali è aumentata sia la domanda che la disponibilità a pagare dei clienti, con evidenti vantaggi sulle performance. L’introduzione della Stampa 3D ha migliorato la competitività aziendale aumentando il valore offerto ai clienti e di conseguenza il flusso di ricavi.Limiti della ricerca. Numero ristretto di casi aziendali e unico settore merceologico analizzato.Implicazioni pratiche. Aumentare la consapevolezza dei decisori aziendali riguardo agli effetti dell’introduzione della Stampa 3D sulle performance.Originalità del lavoro. Studio in ottica economico-aziendale e imprenditoriale degli effetti della Stampa 3D sulla competitività delle imprese manifatturiere.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11771/21999
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
social impact