This article examines the angelological doctrines found in the Intentions of the Philoso- phers [Maqāṣid al-falāsifa], an Arabic summa of Avicennan thought by Abū Ḥāmid al-Ġazālī (d. 1111). In the Intentions, al-Ġazālī commonly speaks about angels [sg. malak] to designate the intellects responsible for heavenly motion in Peripatetic cosmology. Moreover, al-Ġazālī’s summa discusses the topic of angelic bliss, inferior with respect to the divine one and eschatological model for human happiness. The article analyses the most significant texts on angels, with reference to the problem of the mutual translatability of religious and philosophical lexicon, which allows one to assess a specific form of “nominalism”. Studying the Latin reception of this system of doctrines, the essay examines the case of Albert the Great, who attributes to Algazel the doctrine of the identification of angels and intellects, while expounding s a radically different solution to the same situation of terminological conflict.

Questo contributo esamina le dottrine angelologiche che si possono ricavare dalle Intenzioni dei filosofi [Maqāṣid al-falāsifa], la summa araba di filosofia avicenniana di Abū Ḥāmid al-Ġazālī (m. 1111). Nelle Intenzioni, al-Ġazālī parla di angeli [ar. sg. malak] per indicare le intelligenze motrici dei cieli della cosmologia peripatetica. Inoltre, la summa discute il tema della felicità degli angeli, inferiore a quella divina e modello escatologico per quella umana. Il contributo propone un’analisi dei passi angelologici più significativi, con riguardo al problema della mutua traducibilità delle diverse nomenclature, che permette di individuare una particolare forma di “nominalismo”. Studiando la ricezione latina di questo complesso dottrinale, l’articolo esamina il caso di Alberto Magno, che attribuisce ad Algazel la dottrina dell’identificazione tra angeli e intelligenze, e propone una soluzione opposta alla stessa situazione di conflitto terminologico.

Nomi e piaceri angelici in al-Ġazālī e nei suoi lettori

Marco Signori
2023-01-01

Abstract

This article examines the angelological doctrines found in the Intentions of the Philoso- phers [Maqāṣid al-falāsifa], an Arabic summa of Avicennan thought by Abū Ḥāmid al-Ġazālī (d. 1111). In the Intentions, al-Ġazālī commonly speaks about angels [sg. malak] to designate the intellects responsible for heavenly motion in Peripatetic cosmology. Moreover, al-Ġazālī’s summa discusses the topic of angelic bliss, inferior with respect to the divine one and eschatological model for human happiness. The article analyses the most significant texts on angels, with reference to the problem of the mutual translatability of religious and philosophical lexicon, which allows one to assess a specific form of “nominalism”. Studying the Latin reception of this system of doctrines, the essay examines the case of Albert the Great, who attributes to Algazel the doctrine of the identification of angels and intellects, while expounding s a radically different solution to the same situation of terminological conflict.
2023
Questo contributo esamina le dottrine angelologiche che si possono ricavare dalle Intenzioni dei filosofi [Maqāṣid al-falāsifa], la summa araba di filosofia avicenniana di Abū Ḥāmid al-Ġazālī (m. 1111). Nelle Intenzioni, al-Ġazālī parla di angeli [ar. sg. malak] per indicare le intelligenze motrici dei cieli della cosmologia peripatetica. Inoltre, la summa discute il tema della felicità degli angeli, inferiore a quella divina e modello escatologico per quella umana. Il contributo propone un’analisi dei passi angelologici più significativi, con riguardo al problema della mutua traducibilità delle diverse nomenclature, che permette di individuare una particolare forma di “nominalismo”. Studiando la ricezione latina di questo complesso dottrinale, l’articolo esamina il caso di Alberto Magno, che attribuisce ad Algazel la dottrina dell’identificazione tra angeli e intelligenze, e propone una soluzione opposta alla stessa situazione di conflitto terminologico.
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