This contribution explores in detail the presence and the context of two quotations of the philosopher and theologian Abū Ḥāmid al-Ġazālī (Algazel for the Latin world) in Albert the Great's late 'Summa theologiae sive de mirabili scientia Dei'. The two quotations, which concern the notion of the soul as an "abridged letter" or "copy" [nusḫa muḫtaṣara, chartula brevis] on which all pieces of knowledge are potentially transcribed, occur in two significant textual points of Albert's Summa. Two different aspects of al-Ġazālī's simile are addressed in the article: the consideration of the soul as a book, with its wide biblical and literary echoes, and the consideration of the soul as a place, also with regard to the already Aristotelian, and then Albertinian notion of locus intelligibilium. The feature shared by the two passages is the acknowledgment of Algazel as a source of primary importance, capable of corroborating with his authority both a Christian theological doctrine and the littera itself of Aristotle's De anima, in a culturally momentous philosophical-theological, and Islamic-Christian, cooperation. Thanks to a focused analysis on further contexts of reception of the same Ġazālīan image, which bear witness to its peculiar memorability and its differentiated usages, the article argues in conclusion in favour of a more attentive and in-depth study of philosophical similes such as the one here discussed.

Questo contributo esplora dettagliatamente la presenza e il contesto di due citazioni del filosofo e teologo Abū Ḥāmid al-Ġazālī (Algazel per i latini) nella tarda Summa theologiae sive de mirabili scien-tia Dei di Alberto Magno. Le due citazioni, relative alla nozione di anima come ‘breve lettera’ [nusḫa muḫtaṣara, chartula brevis] sulla quale sono trascritte in potenza tutte le conoscenze, appaiono in due punti significativi del testo della Summa teologica albertina. Due aspetti diversi della similitudine ġazālīana vengono messi in particolare luce: quello dell'anima come libro, dalle amplissime risonanze biblico-letterarie, e quello dell'anima come luogo, anche in relazione al concetto già aristotelico e poi albertino di locus intelligibilium. L’aspetto che accomuna i due luoghi è la promozione di Algazel a fonte di primaria importanza, che può sanzionare e corroborare con la propria autorità tan-to una dottrina teologica cristiana, quanto la littera stessa del De anima di Aristotele, in una sinergia filosofico-teologica e islamo-cristiana di grande rilievo culturale. Grazie ad un’indagine mirata su altri contesti di ricezione della stessa immagine ġazālīana, che ne attestano la particolare memorabilità e i riusi svariati, si argomenta in conclusione in favore di uno studio più attento e approfondito delle similitudini filosofiche.

Chartula brevis. L'anima intellettuale come libro e come luogo tra Algazel e la Summa theologiae di Alberto Magno

Marco Signori
2023-01-01

Abstract

This contribution explores in detail the presence and the context of two quotations of the philosopher and theologian Abū Ḥāmid al-Ġazālī (Algazel for the Latin world) in Albert the Great's late 'Summa theologiae sive de mirabili scientia Dei'. The two quotations, which concern the notion of the soul as an "abridged letter" or "copy" [nusḫa muḫtaṣara, chartula brevis] on which all pieces of knowledge are potentially transcribed, occur in two significant textual points of Albert's Summa. Two different aspects of al-Ġazālī's simile are addressed in the article: the consideration of the soul as a book, with its wide biblical and literary echoes, and the consideration of the soul as a place, also with regard to the already Aristotelian, and then Albertinian notion of locus intelligibilium. The feature shared by the two passages is the acknowledgment of Algazel as a source of primary importance, capable of corroborating with his authority both a Christian theological doctrine and the littera itself of Aristotle's De anima, in a culturally momentous philosophical-theological, and Islamic-Christian, cooperation. Thanks to a focused analysis on further contexts of reception of the same Ġazālīan image, which bear witness to its peculiar memorability and its differentiated usages, the article argues in conclusion in favour of a more attentive and in-depth study of philosophical similes such as the one here discussed.
2023
Questo contributo esplora dettagliatamente la presenza e il contesto di due citazioni del filosofo e teologo Abū Ḥāmid al-Ġazālī (Algazel per i latini) nella tarda Summa theologiae sive de mirabili scien-tia Dei di Alberto Magno. Le due citazioni, relative alla nozione di anima come ‘breve lettera’ [nusḫa muḫtaṣara, chartula brevis] sulla quale sono trascritte in potenza tutte le conoscenze, appaiono in due punti significativi del testo della Summa teologica albertina. Due aspetti diversi della similitudine ġazālīana vengono messi in particolare luce: quello dell'anima come libro, dalle amplissime risonanze biblico-letterarie, e quello dell'anima come luogo, anche in relazione al concetto già aristotelico e poi albertino di locus intelligibilium. L’aspetto che accomuna i due luoghi è la promozione di Algazel a fonte di primaria importanza, che può sanzionare e corroborare con la propria autorità tan-to una dottrina teologica cristiana, quanto la littera stessa del De anima di Aristotele, in una sinergia filosofico-teologica e islamo-cristiana di grande rilievo culturale. Grazie ad un’indagine mirata su altri contesti di ricezione della stessa immagine ġazālīana, che ne attestano la particolare memorabilità e i riusi svariati, si argomenta in conclusione in favore di uno studio più attento e approfondito delle similitudini filosofiche.
Albert the Great, al-Ġazālī, soul, quotations, Arabic-Islamic philosophy
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2023b (publ. 2024) Chartula brevis - Bulletin de philosophie médiévale.pdf

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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11771/30098
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