The article reviews the early Tuscan activity of the Modenese portrait painter Giulio Pignatta (1679-1751), reconsidering known works, presenting unpublished documents and proposing new identifications. The presence of maps and engravings in the earliest portraits shows a clear debt to his teacher Cristoforo Munari. Unpublished payments and paintings such as the Portrait of the Pupils of Giuseppe Averani shed new light on Pignatta’s contacts with the Tuscan scientific and scholarly circles linked to the University of Pisa, which facilitated the artist’s well-known interactions with British grand tourists, as seen in the Portrait of Sir Andrew Fountaine in the Tribuna. Other documents describe how he was increasingly favoured by the patriciate at the Medici and early-Lorenese courts. In conclusion, the Portrait of Laura Roffia Ruschi and that of her brother Giovan Francesco, here attributed to Pignatta, can be associated with Pisa, where the presence of the Medici court and foreign travellers created golden employment opportunities.
Questo articolo ripercorre i primi anni di attività toscana del ritrattista modenese Giulio Pignatta (1679-1751), aggiungendo nuovi documenti e nuove identificazioni al catalogo attualmente noto. Caratteristica della prima attività sembra essere la presentazione di carte grografiche e incisioni a corredo dei ritratti, a dimostrazione di un debito nei confronti del maestro Cristoforo Munari. Diversamente, pagamenti inediti e opere come il Ritratto degli allievi di Giuseppe Averani gettano nuova luce sui contatti di Pignatta coi circoli scientifici ed eruditi toscani, facenti perno sullo Studio Pisano. Proprio questi facilitarono i rapporti dell’artista con la comunità dei grand tourists inglesi, ben esemplificati dal Ritratto di Sir Andrew Fountaine nella Tribuna degli Uffizi. Altri documenti aiutano a comprendere la crescente fortuna del modenese presso il patriziato fiorentino sotto gli ultimi Medici. Infine, il Ritratto di Laura Roffia nei Rischi e quello del fratello Giovan Francesco, qui attribuitogli, gettano un ponte con Pisa, dove la presenza della corte e dei visitatori stranieri creava imperdibili occasioni di lavoro.
Giulio Pignatta, ritrattista nella Firenze degli ultimi Medici: opere, committenti e documenti per una ricostruzione della prima attività toscana
Focarile Pasquale
2020
Abstract
The article reviews the early Tuscan activity of the Modenese portrait painter Giulio Pignatta (1679-1751), reconsidering known works, presenting unpublished documents and proposing new identifications. The presence of maps and engravings in the earliest portraits shows a clear debt to his teacher Cristoforo Munari. Unpublished payments and paintings such as the Portrait of the Pupils of Giuseppe Averani shed new light on Pignatta’s contacts with the Tuscan scientific and scholarly circles linked to the University of Pisa, which facilitated the artist’s well-known interactions with British grand tourists, as seen in the Portrait of Sir Andrew Fountaine in the Tribuna. Other documents describe how he was increasingly favoured by the patriciate at the Medici and early-Lorenese courts. In conclusion, the Portrait of Laura Roffia Ruschi and that of her brother Giovan Francesco, here attributed to Pignatta, can be associated with Pisa, where the presence of the Medici court and foreign travellers created golden employment opportunities.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2020, Giulio Pignatta ritrattista (Nuovi Studi)_compressed.pdf
non disponibili
Descrizione: Giulio Pignatta, ritrattista nella Firenze degli ultimi Medici
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
7.15 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.15 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

